حادثه دلخراش معدن سوما در تركیه (به روایت تصویر)

یازار : مجید زنگانلی (Məcid Zənganli)

+0 به‌یه‌ن - پسندیدن

این انفجار در عمق 1600 متری زمین روی داده و هم اكنون بیش از 500 معدنچی در عمق این معدن به دلیل قطعی برق با مشكل كمبود اكسیژن و مسمومیت احتمالی با گاز مونواكسید كربن روبرو هستند.

براساس تازه‌ترین آمارِ مقام‌های تركیه، انفجار در معدنی در شهر «سوما» در غرب این كشور باعث مرگ 205 كارگر و مجروح شدن ده‌ها نفر شده است.

در اثر انفجار ناشی از اتصال برق كوره یك معدن تولید زغال سنگ در استان مانیسا تركیه دستكم 201 نفر از كارگران در آتش سوخته و جان دادند.

به نقل از سی ان ان ترك این حادثه بعد از ظهر روز گذشته (سه شنبه) و در یك معدن زغال سنگ متعلق به یك شركت خصوصی در شهر سوما در استان مانیسا در غرب تركیه اتفاق افتاده است.

گروه های امدادی هم اكنون در حال امداد و نجات معدنچیان هستند اما تا لحظه تنظیم این گزارش مقامات تركیه از مرگ 201 معدنچی و سوختگی بیش از 80 نفر خبر داده اند.

طبق اعلام ویز انرژی تركیه در این معدن زغال سنگ بیش از 780 كارگر كار می كرده اند كه به غیر از كشته ها و زخمی ها كه تعداد آنها به 300نفر می رسد، حدود 500 معدنچی به دلیل مشكل قطعی برق و از كار افتادن دستگاه های انتقالی واگنی در عمق زمین محبوس مانده اند و با مشكل كمبود اكسیژن روبرو هستند. امدادگران بدین منظور به داخل معدن پمپاژ اكسیژن می كنند.
این انفجار در عمق 1600 متری زمین روی داده است. انتظار می رود آمار تلفات این حادثه افزایش یابد.

با وجودی كه این نخستین حادثه از این دست در معادن تركیه نیست اما شدت و ابعاد تلفات انسانی این حادثه در نوع خود شدید ترین محسوب می شود. در 70 سال گذشته بیش از 3 هزار كارگر معدن در تركیه در حوادث و سوانح مختلف جان خود را از دست داده اند.

شهر سوما در استان مانیسای تركیه در 450 كیلومتری غرب آنكارا قرار دارد. عملیات جستجو و نجات همچنان در حال انجام است. جمعیت بزرگی از خانواده‌های نگران در نزدیكی این معدن كه متعلق به یك شركت خصوصی است، جمع شدند. به نقل از بی‌بی‌سی، 22 سال پیش نیز در حادثه‌ای در «زونگولداغ» واقع در شمال این كشور، 270 معدنچی كشته شدند

«رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر تركیه در پی این حادثه سه روز عزای عمومی اعلام كرده و پرچم‌ها نیز نیم‌افراشته خواهند شد.وی سفر خود به آلبانی را به دلیل این حادثه به تعویق انداخته و قرار است از سوما بازدید كند. صاحبان معدن گفته‌اند كه تحقیقات در جریان است اما حادثه به رغم وجود بالاترین تدابیر ایمنی و كنترل دایم روی داده است.



















  • [ ]