چرا تلاش برای اتحاد و استقلال برای ملت آزربایجان حیاتی است؟

یازار : مجید زنگانلی (Məcid Zənganli)

+0 به‌یه‌ن - پسندیدن


https://www.facebook.com/video.php?v=10152986919853447

"اگر مصالح کشور ایران در این است که تنها برای زبان فارسی هزینه شود، مصالح ملت آزربایجان نیز در این است که زبان ترکی‌مان به هر طریقی زنده نگهداشته شود و به بازتولید فرهنگی و شکوفائی برسد. حال که رئیس جمهور مملکت، عملا چندین میلیون نفر شهروند ترک ایرانی را " ... " فرض کرده است، عقل سلیم تنها یک راه را پیشنهاد می‌دهد و آن داشتن امکان جدا کردن راه خویشتن از چنین افراد دو رو و دروغگو و چنین سیستم کثیف و زورگوئی است!" (ادمین 17)
--------------------------------
از جمله اتفاقات زیادی که در هفته گذشته افتاد و متاسفانه به دلیل مشغله شخصی نتوانستم بدان بپردازم، تصویب 12000000000 (12 ملیارد تومان) در بودجه سال 94 برای نهادی با نام "فرهنگستان زبان و ادب فارسی" است! به عنوان ناظری بیرونی آنچه می‌بینم چنین است:
1. آقای حسن روحانی به صورت علنی از اصل 15 و حق مردم برای تحقیق و تفحص در مورد زبان مادریشان سخن می‌گوید (دقیقه 6:24).
2. در عمل و بعد از گذشت این همه روز هیچ اثری از تلاش دولت در این مورد دیده نمی‌شود. برای من واقعا جالب است که تشکیل نهادی فرهنگی (حداقل یک اتاق و یک میز!) چند ساعت زمان نیاز دارد؟
3. بر اساس آمار، فرهنگستان زبان فارسی حدودا 3000 واژه در سال اضافه می‌کند. یعنی قیمت هر واژه می‌شود 12 ملیارد تقسیم بر 3000 = 4 ملیون تومان! زبانهای دیگر چه؟ الله اعلم!
حال سخن بنده ترک آزربایجانی این است: اگر رئیس جمهور مملکت پایبند به عهد علنی خود نباشد تکلیف چیست؟ اگر بنده نخواهم برای هر واژه فارسی تازه 4 ملیون پول من و شما خرج شود چه باید کنم، در حالی که زبان پدری مادر مرده من در حال مرگ است؟!
اگر مصالح کشور ایران در این است که تنها برای زبان فارسی هزینه شود، مصالح ملت آزربایجان نیز در این است که زبان ترکی‌مان به هر طریقی زنده نگهداشته شود و به بازتولید فرهنگی و شکوفائی برسد. حال که رئیس جمهور مملکت عملا چندین میلیون نفر ترک ایرانی را " ... " فرض کرده است، عقل سلیم تنها یک راه را پیشنهاد می‌دهد و آن داشتن امکان جدا کردن راه خویشتن از چنین افراد دو رو و دروغگو و چنین سیستم کثیف و زورگوئی است!
همراهان عزیز:
ما باید از عصر رسانه و امکانات زمان به نحو عالی استفاده کنیم. اگر در زمانهای گذشته ما متهم به مالیخولیا و بدبینی بودیم، بسیار خوشحال خواهیم شد افراد خوشبین ما را نیز از نشانه‌های تمکین تهران به خواست غیرفارس‌زبانها آگاه کنند. ما باید با عدم فراموشی تاریخی و یادآوری این وعده‌ها، ناکارآمدی سیستم فعلی در تامین نیازهای مشروع شهروندان را نشان دهیم. سیستمی که معاون امور اقوامش وزیر اطلاعات است، معلوم است چه تفکری در مورد حقوق بشری مردمانش دارد!
این قضیه، حالتی کلی دارد. با توجه به تعداد کم ترک‌زبانهای خواستار ترک بودن در قیاس با غیر، دموکراسی هیچگاه پاسخ نیاز مشروع ما نیست! یعنی با رفراندوم هم نمی‌توان شاهد تدریس ترکی در آزربایجان بود. در مورد اعتماد به وعده و وعیدها نیز سخن نگوئیم بهتر است! دو راه داریم: یا باید هویت خود را اولویت دوم و سوم بگیریم و به امید خدا بنشینیم، و یا آماده باشیم تا تحت هر شرایطی خواهان حق خود باشیم!
ملت آزربایجان باید به این نتیجه برسد که اتحاد اجتماعی ضرورت قرن 21 آن است. ملت آزربایجان باید به این نتیجه برسد که استقلال و توان سیاسی که از توان و اتحاد اجتماعی نشات می‌گیرد، لازمه به کرسی نشاندن خواسته مشروعش است. این به معنی کوبیدن بر طبل استقلال از همان لحظه اول نیست! اگر تهران (به عنوان نماینده سیستم مرگزگرای فارسی) حاضر به تمکین بود، فبهالمراد! اگر نبود، باید تاوان این خودخواهی و زورگوئی را بدهد!
با سپاس (گؤزل گله‌جک بیزیم اولمالی دیر)

  • [ ]