میهمان نوازی مردم(ترک اورمیه از 600 هزار پناهنده کورد(کرد) در دهه 70

یازار : مجید زنگانلی (Məcid Zənganli)

+0 به‌یه‌ن - پسندیدن




دورنانیوز- سرویس سیاسی و اجتماعی: معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: میزبانی از ۶۰۰ هزار پناهنده در دهه ۷۰ میهمان نوازی مردم استان به رغم مشکلات موجود را نشان داد.
به گزارش دورنانیوز به نقل از ایرنا، علیرضا رادفر روز پنجشنبه در نخستین همایش بین المللی مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در اورمیه افزود: در آن سالها، جمعیت آذربایجان غربی به دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می رسید که با توجه به این آمار، تعداد پناهندگان عراقی، یک چهارم جمعیت استان بود.

وی اضافه کرد: با وجود سختی های بسیاری که در آن دوران در آذربایجان غربی برای مردم وجود داشت، میهمان نوازی خوبی از پناهندگان داشتیم که این امر مایه افتخار مردم استان است.
وی اظهار کرد: سابقه میزبانی از پناهندگان در آذربایجان غربی به دهه ۵۰ بر می گردد که نخستین پناهندگان عراقی در این استان سکونت داده شدند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه وقوع جنگ، زمینه ساز بروز بحرانهای مختلف است، ادامه داد: کشوری که دچار جنگ می شود، علاوه بر تاثیرگذاری بر مردم خود، به کشورهای همسایه نیز تاثیرگذار است و لطمات زیادی را به آنها وارد می کند.
رادفر در ادامه با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری نخستین همایش بین المللی مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در اورمیه گفت: با انتشار فراخوان این همایش، ۸۳ مقاله علمی و ۱۰۰ قطعه فیلم ویدئویی به دبیرخانه ارسال شد که نشان دهنده موفقیت این همایش در تبیین لزوم حمایت از پناهندگان است.
نخستین همایش بین المللی مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان با مشارکت وزارت کشور و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در اورمیه برگزار شده است.
آذربایجان غربی استانی مرزی با افزون بر ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور است که در برهه های مختلف پذیرای هزاران پناهنده عراقی در شهرهای مختلف این استان از جمله اورمیه، اشنویه، سردشت و پیرانشهر بوده است.

تصاویر مرز خانا - پیرانشهر سال 1974
منبع تصاویر
http://kurdistan.photoshelter.com/

  • [ ]